Dag allemaal, nog even een snel blogje tussen de tentamens door. Het vorige blogje ging over schrijven – dus vind ik dat dit blogje over een iets minder leuk onderwerp mag gaan en wel dat van school. Zoals ik ook al in m’n vorige blog liet weten, staat er niet voor niets ‘een schrijvende student’ onder de titel – ik ben namelijk niet alleen schrijvend, ik ben dus ook een student.

Ik studeer psychologie in Leiden en woon in Rotterdam – dat betekent dus voor mij elke dag drie kwartier heen en weer treinen in een sneltrein, en een uur in een stoptrein. Ik pak daarom ook meestal de sneltrein aangezien die ook nog eens op vrij makkelijke tijden vertrekt – namelijk om half en om heel. Makkelijk onthouden dus.
Ik studeer niet in Rotterdam, hoewel je daar wel psychologie kan studeren, om twee redenen. De eerste is dat ik mezelf een beetje ken. Ik moet ook een keer het huis uit – ik was niet van plan tot m’n veertigste bij m’n ouders te wonen, dank je feestelijk – en ik weet dat ik, als ik in Rotterdam studeer, nooit meer het huis uit kom.
De tweede reden is nog veel simpeler. Ik ben een keer op oriëntatiedag in Leiden geweest en ik werd gewoon verliefd op de stad. Ik vond het een heel makkelijke stad met een ontzettend leuke sfeer, en ook nog eens lekker makkelijk bereikbaar. Een open dag was voor mij niet eens meer nodig – ik had m’n keuze eigenlijk al gemaakt, en dat was dat het Leiden zou worden. (Utrecht had ook nog gekund – een leuke stad, maar een tik-kel-tje lastiger bereikbaar)
Ik heb nog geen spijt gehad van m’n keuze. Het is echt heel makkelijk bereikbaar(directe verbinding vanaf het station dat vijf minuutjes fietsen is) en de stad is ook gewoon geweldig, wat ik uit m’n introductieweek kon concluderen. Ik weet niet of het er ook zo prettig woont, maar het studeert er in ieder geval geweldig.
Ook van m’n keuze psychologie heb ik nog geen spijt gehad. Goed, het is geen ideale studie, maar die bestaat ook niet. Ja, er zijn minder leuke vakken, maar die slik ik. Ik heb lang getwijfeld tussen psychologie en rechten, maar toen ik een proefcollege bijwoonde op een open dag viel ineens het kwartje dat dat niks voor mij was.
Mocht je geïnteresseerd zijn in hoe de vakken van deze schrijvende student eruit zien: ik heb vijf vakken, die ik hieronder kort behandel.

Inleiding in de Methoden en Technieken is wiskunde en statistiek. Dingen als normale verdeling, regressie en correlatie komen hier aan bod. De meeste psychologiestudenten uit mijn jaar hebben hier een bloedhekel aan, maar – en dit is ook voor mij een verrassing – ik vind het leuk. Aangezien ik niet goed ben in wiskunde was dat wel een openbaring. Ik heb hier één hoorcollege in de week van, afwisselend tussen twee leraren: één is een chaoot, de ander kan erg goed uitleggen. Ook heb ik een werkcollege hiervan, en de leraar daarvan heeft aardig wat gezag en legt ook best begrijpelijk uit, al is hij wat schools. (Voor mensen die geen universitaire ervaring hebben en er niks van weten – hoorcolleges zijn colleges die je met je hele jaar bijwoont. Je zit met z’n allen in de zaal en je hoort de leraar over de stof praten. Werkcolleges zijn in kleine groepjes en zijn verdiepingen op de stof uit de hoorcolleges)

Inleiding in de Psychologie is eigenlijk precies wat de naam al suggereert: een inleiding in de verschillende vakken van de psychologie. Dit wordt over het algemeen als leukste vak beschouwd, en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Hier heb ik twee hoorcolleges van in de week, allebei door andere leraren gegeven. De één is soms een beetje saai, maar goed te doen, en de ander wordt op handen gedragen door vrijwel alle studenten omdat hij zo geniaal uit kan leggen, al lopen z’n colleges soms een beetje uit(wat wat minder is, want dan mis ik dus m’n trein). Ik heb hier ook een werkcollege van, en dat wordt gegeven door een masterstudent die soms een beetje de draad kwijtraakt, maar over het algemeen snap ik ’t wel.

SPSS-practica zijn lessen waar je leert hoe je met een computerprogramma om moet gaan dat handig is voor de statistiek. Je moet een aantal opdrachten afmaken binnen de tijd: heb je ’t niet af dan doe je thuis de rest. Dit wordt ook niet altijd even leuk gevonden door de meeste studenten, maar, surprise surprise, ik ben hier een ster in. Ik ben meestal een kwartier voor tijd klaar, snap alles vrij snel en zit tegenwoordig ook tussen twee meisjes in om hen te helpen aangezien zij dus niet zo snel zijn als ik. Zij zijn tegenwoordig ook bijna altijd op tijd klaar.

Geschiedenis van de psychologie is samen te vatten in één woord: SAAI. De leraar is saai, het vak is saai en het is de moeite waard niet om de hoorcolleges voor te bereiden omdat je halverwege het lezen van het boek toch in slaap valt. Iedereen haat dit vak en ik hoor daarbij. Het is gewoon, sorry hoor, totaal niet boeiend – ik vind geschiedenis leuk, maar dit neigt meer naar filosofie en er is een reden waarom ik dat niet op de middelbare school had gekozen.

Tutoraat Academische Vaardigheden is een geval apart: dit vak gaat niet over de stof, maar over wat je als student vooral moet kunnen doen. Je oefent in het praten voor groepen, het schrijven van een wetenschappelijk artikel, en dergelijke dingen. Zo af en toe is het huiswerk veel te veel, maar de tijden zijn acceptabel.

Elk vak, behalve SPSS-practica en het tutoraat, sluit ik af met een tentamen waarna ik de periode daarna weer andere vakken heb die op het eerste vak voortborduren. Ik ben dus bijna klaar met deze vakken: volgende periode heb ik twee andere vakken en ik laat jullie nog weten wat die vakken zijn en hoe ze aanvoelen.
Verder laat ik jullie, zoals ik ook op m’n oude blog deed, ook nog weten hoe m’n tentamens gingen en wat m’n cijfers zijn.

Als ik het toch over m’n oude blog heb – hij staat weer terug online, heeft m’n neef opgemerkt! Als je m’n oude blogs wil lezen, kijk op http://aver.weblog.nl. Ik weet nog niet wat ik nu ga doen, of ik terugga naar m’n oude blog of dat ik hier blijf en alle oude berichten importeer. Misschien doe ik wel een compromis van beiden – ga ik voortaan hier in het Engels bloggen en op weblog in het Nederlands! Het kan allemaal, maar de laatste optie is wel wat druk.

Jullie nog ideeën?

Tot de volgende blog!

