Elk jaar is er een wedstrijd tussen schrijvers die vanaf 1 november tot en met 30 november duurt. Het doel van die wedstrijd is het schrijven van 50.000 woorden. Het maakt niet uit hoe slecht de kwaliteit van die 50.000 woorden is, en je mag er keihard overheen als je dat wilt, maar je moet uiteindelijk wel die 50.000 woorden halen. En je hoort het natuurlijk al: ik ben ook van plan om dit jaar mee te doen.
Het is niet de eerste keer dat ik meedoe: vorig jaar, terwijl ik in diezelfde maand toetsweek had, had ik ook al meegedaan en die 50.000 woorden knallend gehaald(ik geloof dat het 74.548 woorden waren, uiteindelijk). Mijn toetsweek ging onvoldoendeloos voorbij, wat bewijst dat ik best kan plannen als het nodig is. Ook dit jaar, zo kort na mijn tentamenweek, ben ik van plan om weer te gaan knallen, met een ander verhaal.
Ik heb eindeloos lopen twijfelen welk plot ik ga gebruiken, want ik had twee erg goeie ideeën die het allebei waard waren in een verhaal te verwerken. Ik heb mijn Bètareader geraadpleegd en die vertelde mij welk idee het beste was: ze had vrij steekhoudende argumenten dus ik ben met haar meegegaan. (Een Bètareader is iemand die je verhaal een extra keer doorleest en je vertelt wat er mis is, wat er beter kan en wat absoluut hetzelfde moet blijven) Ik ben van plan om vooral in de trein te schrijven, maar we zien wel hoe het gaat lopen. Ik heb er in ieder geval zin in.
Het enige nadeel is dat ik deze week van mezelf geen fictie mag schrijven, of gedichten: ik heb al m’n energie nodig om aan dat verhaal te schrijven, want 50.000 is een behoorlijk groot aantal om in dertig dagen neer te pennen. Ik heb deze blogpost ook vooral geschreven om toch maar iets te doen te hebben in de trein XD
Ik ben dit jaar ook van plan om op m’n blog bij te houden hoe ver ik naar de 50.000 ben geklommen. Ik denk dat ik elke week wat post, over hoe het schrijven ging en een link terug naar deze blog voor de mensen die er net in vallen. Misschien post ik ook zo af en toe een stukje J Jullie andere ideeën?

Maar goed, jullie willen vast weten hoe mijn tentamenweek is gegaan. Ik ga, net zoals ik op m’n vorige blog heb gedaan, kort in op de tentamens. Alle tentamens waren trouwens multiple choice.

Geschiedenis van de Psychologie was héél veel gokwerk, veel wegstrepen en veel op gevoel doen. Ik heb vaak gedacht ‘volgens mij deed die dat’ of ‘dit lijkt me niets voor hem, dus moet het wel dat antwoord zijn’. Voordeel was hier zeker dat het multiple choice was, want dan staan de begrippen er al en kan je zo zelf aanvoelen welk antwoord goed is. Heeft het geholpen? Geen idee, ik weet het cijfer nog niet – ik had m’n antwoorden op een blaadje op kunnen schrijven dat ik mee zou mogen nemen, maar ik durfde het niet aan.

Dat heb ik wel bij Inleiding in de Methoden en Technieken gedaan, twee dagen later, en op dat tentamen had ik al van het begin af aan het idee ‘hier gaan we punten scoren’. Alles ging op het tentamen goed, al had ik soms wel wat twijfels over een antwoord. Hier heb ik dus wel m’n antwoorden opgeschreven, maar daarover later meer…

Later die dag had ik ook m’n SPSS-toets en, ik heb het al eens gezegd, daar ben ik een absolute ster in. Dit was ook geen uitzondering. Ik heb één domme fout gemaakt door een selectie niet ongedaan te maken, maar die heb ik gecorrigeerd en met succes, geloof ik. Ik verwacht hier wel voldoende voor: je kan hiervoor namelijk geen cijfer halen, het is altijd voldoende/onvoldoende.
Na afloop van de toets hingen de antwoorden van het tentamen Inleiding in de Methoden en Technieken aan het prikbord, en ik heb mijn antwoorden meteen nagekeken. Ik heb zeven fout – van de veertig vragen! Dus dat wordt toch wel een heel mooi cijfer, denk ik zo.

Inleiding in de Psychologie was een vrij lastig tentamen, soms, en het was vaak veel logisch nakijken: bij sommige vragen had ik het idee ‘heb ik dit ooit überhaupt wel gehad?’ Maar ik heb me erdoorheen geslagen en heb ook hier weer de antwoorden opgeschreven. Later heb ik op internet de sleutel bekeken, en wat bleek? 12 fout… van de 50 vragen! Dat is volgens mij ook wel een voldoende.

Ik hoop dat ik hiermee jullie weer een beetje heb verteld wat er zoal in mijn leven gebeurt, en ik zie jullie tot de volgende blog – met of zonder NaNo 🙂

