Van acht weken lang nietsdoen en je dagen doorkomen met schrijven, vertalen, lezen en gamen word je één ding. Je wordt gruwelijk LUI.
Ik heb net mijn tweede collegedag achter de rug – ik ben op dinsdag altijd vrij – en ik garandeer je dat het moeilijk was om weer terug in m’n ritme te komen. Ik ga de komende week ontzettend last hebben van de terug-in-ritme-komen-koorts. (Symptomen: uitstellen, SOG-en en een onophoudende neiging te gaan gamen)
Het was verder wel ontzettend leuk om mijn vrienden weer te zien, met wie ik ook heb bijgepraat. (Ik wilde ze nog een gelukkig nieuwjaar wensen als grap, maar dat ben ik vergeten) Ook hoef ik nu niet meer die voldoening te missen als ik hard gestudeerd heb – ik kan nu terugkijken op mijn dagen en naar waarheid beweren dat ze nuttig zijn geweest. Eén van de weinige voordelen van studeren.
Ik ben trouwens niet de enige die geen herkansingen heeft gehad, er zijn ook nog anderen geweest met een kerstvakantie van acht weken. (Januari was dus de maand van de herkansingen, had je geen herkansingen, dan lucky you, alles in één keer gehaald)
Dan nu het stukje over Wie Is De Mol, lees door tot de volgende witregel als je het (nog) niet wilt lezen!

Met Marit eruit is de keuze voor mij niet makkelijker geworden. Dat ze eruit ging was niet heel moeilijk te raden – muzikale hint, tunnelvisie, en zo – maar het is alsnog jammer. Ik mocht haar wel, hoewel ik haar ooit als hoofdverdachte heb gehad. Na de joker/envelop-actie kon ik haar afschrijven als mol en nu blijkt dat ze ook nooit de mol is geweest.
Wie is dan wel de mol? Frits kan ik nu ook definitief afschrijven. Hij heeft geld opgebracht bij de Wild West-opdracht. Nou kan dat afgeschreven worden als een niet-meer-verdacht-worden-actie, maar er zit me nog iets anders dwars – in het fietstochtje in de loodsen, aflevering 4, zag Frits het bord ‘I Am’ en riep gelijk ‘Dat ben ik!’ terwijl de anderen ‘Will I Am’ riepen. Dat was een prachtige gelegenheid tot sabotage geweest, maar Frits gaf meteen het juiste antwoord. Dat is bijzonder onmols en daarom is hij voor mij de mol niet.
Dus, wie is de mol? Ik heb drie verdachten. Hadewych op 1, Annemarie op 2 en Liesbeth op 3, hoewel het knap gelijk opgaat. Geen van drieën heeft een actie gehad waarbij ik dacht ‘jij bent de mol niet’ en ze hebben ook allemaal dingen gehad waarbij ik dacht ‘jij bent de mol wel’. Hadewych gaat continu voor jokers en heeft nog praktisch niks opgebracht, Annemarie miste heel handig William’s ‘Acteurs met een C’ bij Pim-Pam-Pet en Liesbeth heeft volgens mij flink de hand gehad in de trappen-naar-Art opdracht. Ik begin Annemarie wel steeds meer te verdenken.
Volgens speculatie omtrent de muzikale hint valt Hadewych morgen af – als dat zo is ben ik blij, want dan hoef ik niet meer te twijfelen. Dan is Annemarie de mol en heb ik superveel aan de executie. Ander speculatie wijst naar Tim of William – da’s wat minder, die verdenk ik totaal niet. We gaan het zien.

Verder ook nog een leuke anekdote om te delen over vandaag.
In de sociale psychologie bestaat het begrip ‘anchoring’. Als je een schatting moet doen in procenten van iets en iemand roept keihard ‘tachtig tachtig’ in je oor, dan beïnvloedt dat je schatting naar boven. Je gebruikt die tachtig dus als anker(anchor) zelfs al heb je het niet echt door. Als voorbeeld noemde hij een experiment waar mensen het aantal Afrikaanse lidstaten van de VN moesten schatten. Het uiteindelijke getal deed er dus niet toe en dat werd ook niet genoemd.
Maar ik was nieuwsgierig. Als ik nieuwsgierig ben kan ik hemel en aarde bewegen, maar dan MOET ik er achter komen ook: dus in de pauze stapte ik op de leraar af en stelde hem de vraag ‘hoeveel Afrikaanse lidstaten heeft de VN dan?’
Hij wist het antwoord zelf ook niet, of ik het naar hem toe kon mailen? Nou, dat heb ik dus gedaan.

Met hulp van Wikipedia, Word en teveel tijd(want er was geen lijst beschikbaar van alleen Afrikaanse lidstaten, dus ben door alle lidstaten heen gegaan) kan ik vaststellen dat er 53 staten in Afrika lid zijn van de VN.

…Ja, ondanks dat mijn vakantie voorbij is zijn mijn dagen blijkbaar nog niet al te nuttig ingericht.

Tot de volgende blog!

