In vergelijking met de vorige periode is deze periode heerlijk zalig. Ik zal niet zeggen dat ik niets doe, maar het komt wel verrekte dicht daarbij in de buurt. Vorige periode werkte ik me drie slagen in de rondte om alles voor te bereiden en alle stof maar te begrijpen, en had ik heel veel hoorcolleges en maar weinig werkgroepen: nu lijkt het wel andersom. Ik heb om de haverklap vrij(twee weekenden van zes dagen gehad en eentje van vijf) vanwege alle feestdagen(Koninginnedag, Pasen…) of vanwege een congres dat in Leiden gehouden wordt. En als ik dan een keer niet vrij ben en colleges voor moet bereiden zie ik ineens dat ik heel weinig te doen heb. Een vrij rustige periode dus, en dat is momenteel best wel lekker.
Soms vraag ik zelfs aan mezelf wat ik eigenlijk nog doe in Leiden. Ik begin soms pas om drie uur, of ik heb heel lange weekenden, dat ik me soms afvraag of ik er überhaupt wat leer. Dat doe ik wel, hoor, maar door dit vele vrij is dat niet veel. Maar goed, bottom line: ik klaag niet.

Ik heb inmiddels ook alle resultaten terug. Ik ben al uitgebreid ingegaan op hoe alles ging, dus ik beperk me tot de cijfers.

Ontwikkelings & Onderwijspsychologie = 6,5
Sociale & Organisatiepsychologie = 6
SPSS = V
Experimenteel en Correlationeel Onderzoek(statistiek) = 5,3

Als jullie naar dat laatste cijfer kijken, zouden jullie(met recht) concluderen dat ik niet alles heb gehaald en dat ik dit dan ook zal moeten herkansen. Dat zou normaal gesproken ook kloppen.
Er zit alleen één ding aan vast. Voorafgaand aan elk SPSS-practicum moest ik namelijk een toets maken. Ik heb zeven practica gehad, dus zeven toetsjes. Uit die toetsjes wordt dan een gemiddeld cijfer gehaald. Is dat cijfer hoger dan mijn cijfer voor het tentamen, dan telt dat gemiddelde cijfer 6x mee en het tentamen 1x.
Tot nu toe heb ik altijd gemiddeld hoger gescoord. Maar niet dit keer: ik had dus een 5,3.
Mijn cijfer voor de kennistoetsjes was een 7,6.
Dus ik heb ook statistiek, met de hakken over de sloot, gehaald. Een mager zesje. Maar wel gehaald.

Er is meer.
Om je opleiding goed af te ronden, moet je je propedeuse halen. Dat betekent dus dat je alle vakken in het eerste jaar moet halen. Zelden doen mensen dat de eerste keer, dus mag je vakken die je in het eerste jaar niet gehaald hebt later inhalen.
Je hebt in totaal twaalf vakken, daarvan mag je er dan vier niet halen en het tweede jaar overdoen. (Die moet je dan het tweede jaar wel halen, anders is het einde verhaal)
Je mag er dus acht halen en dan ben je zeker van je positie in een tweede jaar. Nou, als je een aantal blogjes terugkijkt zie je misschien al wel waar ik op doel. Ik heb tot nu toe alles gehaald.
Ik had drie vakken in de eerste periode, twee in de tweede en drie in de derde. Alles gehaald, dus 3+2+3=8 vakken in één keer gehaald.
Met andere woorden, ik zou nu (in theorie, ga ik niet doen) al zomervakantie kunnen houden. Het zou niets uitmaken voor mijn tweede jaar. Ik ben, hoe dan ook, wat er gebeurt, over naar het tweede jaar.

Ga ik zomervakantie houden? Had je gedroomd. Ik ben nu juist extra gemotiveerd om verder te werken. Ik zit zó dicht bij het halen van mijn propedeuse in één jaar, dat ik nu niet op kan geven. Ik werk zo hard mogelijk – al is dat soms inderdaad niet heel hard – om een zo relaxt mogelijk tweede jaar te hebben. Want als ik een goed eerste jaar achter de rug heb, hoef ik geen vakken in het tweede jaar te herkansen. Daar ga ik dan ook voor.
Maar het is wel een heerlijke opluchting.

Trouwens, het ultrazware verhaal dat ik in een eerdere blog genoemd heb? Dat is inmiddels af, dus wat dat betreft valt er ook zeker een last van mijn schouders 🙂

Tot de volgende blog!

(P.S. Dit is de eerste blog op WordPress die ik weer via Windows Live Writer schrijf. Het blijft een heel handig programmaatje 🙂 )

