Eindelijk maar weer eens een blogje na een lange periode van inactiviteit. (Jep, ik ben geen trouwe schrijver – lezers van mijn oude blog die kunnen dat bevestigen) En dat blogje gaat, natuurlijk, over mijn twee weken in Berck.
Weten jullie mijn vakantie van vorig jaar nog? Dat was in de gigantische metropool Escalles, die uit wel ruwweg twintig huizen bestond. Jep, het was een heel klein dorpje, en het lag vlak onder Calais. Voor wie niet weet waar Calais ligt – als je met de boot naar Engeland wilt, pak je meestal de boot die uit deze stad vertrekt. Overigens is dat ook het meest interessante aan Calais – verder is het een saaie, troosteloze industriestad. Maar daar heb ik het nu niet over.
Escalles was vorig jaar goed bevallen, dus besloten we in die buurt opnieuw op vakantie te gaan. En met ‘in die buurt’ bedoel ik ‘honderd kilometer ervandaan’, in het plaatsje Berck. Ongeveer half Normandië, geloof ik.
Escalles lag aan het strand, en wat dat betreft hebben we ook ons huisje in Berck goed opgezocht. Ook dat huisje lag namelijk bij het strand, al was het iets verder weg – een klein stukje met de auto als de hond mee moest. (Ze kan namelijk niet zo ver meer lopen)
Wat heb ik zoal in Berck gedaan, die twee weken? Allereerst, redelijk veel spelletjes gespeeld op mijn telefoon…

2013-08-14 23.05.38

…Veel naar het strand geweest…

2013-08-18 13.29.58

…Me verwonderd over het aparte Engels van de Fransen…

2013-08-18 16.47.10

(Is mijn Engels nou zo raar of staat daar ‘gepaste jurk in het dorp alstublieft’?)

…Zo af en toe iets Nederlands op een winkel tegengekomen…

2013-08-18 16.58.27

…En een vrij lange strandwandeling gemaakt vanaf Berck naar Touquet, een klein stadje dat ruwweg twaalf kilometer vanaf Berck ligt. De laatste twee foto’s zijn ook van dat kleine stadje, gemaakt als afsluiter van de wandeling.

Die was samen met mijn moeder – we hadden allebei zoiets van ‘we nemen lunch mee, we lopen het strand op en we zien wel hoe ver we komen’. Dat was voor een groot deel op blote voeten, en na een tijdje merkte ik dat het zand op bepaalde punten wel héél heet aanvoelde. Jep, er begonnen blaren te ontstaan, en zodra ik dat besefte gingen de sandalen aan. Goeie tip – nooit met sandalen aan door water lopen, want het geeft als een gek af. Ik heb nog dagen mijn voeten schoon staan maken om al het zwarte van mijn voeten af te krijgen.
(Trouwens, ik heb toen toch geen blaar ontwikkeld omdat ik op tijd mijn sandalen aantrok. Eenmaal terug in Rotterdam, echter, ben ik één keer op en neer geweest om boodschappen te doen met sandalen aan – toen had ik ineens wél een blaar. Ik heb rare voeten)
Touquet is trouwens een vrij rijke stad, al is het niet al te groot. Ik heb begrepen dat het vroeger vol stond met buitenhuizen van rijke Parijzenaars(hoe spel je dat?) en toen wij er waren was dat ook nog wel duidelijk toonbaar. Daarnaast vielen ons nog twee dingen op:

2013-08-18 17.10.10

…Het mooie uitzicht, tussen de bomen door, en…

2013-08-18 17.05.43

…Een middeleeuws ogend gebouw dat dienst deed als winkelcentrum, waarin ze ook een heerlijk restaurant hadden…

2013-08-18 19.33.18

“La Village Suisse” oftewel Het Zwitserse Dorpje. Geen idee waarom het zo heette, maar het was erg lekker eten daar. En we waren vroeg, dus we hadden het hele restaurant voor onszelf. De meeste Fransen eten laat, blijkt maar weer.

Strandwandelingen maken is trouwens niet het enige wat ik gedaan heb. Ik heb ook geklommen. Daar heb ik geen foto’s van – een aantal kilometers van het vakantiepark was er een klimpark, met platformen hoog in de bomen. Je wordt dan bevestigd met haken aan veiligheidstouwen, en zo moet je je voortbewegen van platform naar platform, op grote hoogte. Het was doodeng. Er waren vier routes – uit m’n hoofd oranje, blauw, rood en zwart. De rode route ging halverwege over in zwart. Met grote trots kan ik zeggen dat ik, in een slakkengangetje, de rode route heb gedaan. De zwarte was te lastig – ik ben geen daredevil.

Honderd kilometer van Calais moesten we natuurlijk ook een dagje Dover doen. We hadden dat vorig jaar ook al eens gedaan en het was zo goed bevallen dat we graag nog een keer terug wilden – dus, vroeg uit de veren, een stevige rit in de auto, en we zaten op de boot naar Groot-Brittannië. Toen die eenmaal vertrok even op het dek van de boot Frankrijk gedag gezegd, en zelfs nog even langs Escalles gevaren…

2013-08-19 10.09.05

…Voordat we dan in Dover aankwamen.

Het is een enorme opluchting om, na een aantal dagen je te hebben moeten redden in Frans dat nét goed genoeg is om duidelijk te maken wat je wilt, ineens Engels te mogen praten, een taal die we allevier vloeiend beeersen. Een taal waarin je makkelijk duidelijk kan maken wat je wilt en onderwijl het nog even over het weer in Nederland kan hebben, want je draait je hand er niet voor om.
In Dover hebben we een wandeling gedaan over de beroemde white cliffs of Dover. Dit was trouwens wel de dag na de enorme strandwandeling(ja sorry, de blog is niet altijd chronologisch) dus mijn voeten waren al erg moe, en waren mij er niet dankbaar om dat ik ze nog een keer belastte – maar dan is het gewoon tanden op elkaar en doorlopen. En het was het waard. We hebben wegens tijdgebrek de wandeling niet af kunnen maken, maar wat hebben we voor mooie dingen gezien…

2013-08-19 11.17.542013-08-19 11.18.162013-08-19 14.14.412013-08-19 12.12.20

…En we zijn ook in Dover Castle geweest. Ook dat hadden we vorig jaar al gedaan, maar daar was zo vreselijk veel te zien dat we niet genoeg tijd hadden om, met de bootreis in gedachten, alles ook echt te bezoeken. Poging twee kwam dus dit jaar, en er komt wat mij betreft ooit nog een poging drie want er is écht veel te doen. Daar had ik misschien ook meer van kunnen genieten als ik niet zo moe was geweest.
En natuurlijk heb ik daar ook foto’s van…

2013-08-19 14.38.572013-08-19 14.15.462013-08-19 14.15.372013-08-19 15.07.32

…En een paar dagen later zijn we ook nog even teruggegaan naar Escalles, waar we wat gedronken hebben. We hebben gezwaaid naar ons huis van een jaar terug(een Belvilla en dus ook gewoon een woonhuis), hebben het strand bezocht en hebben een wandeling gemaakt die we vorig jaar ook maakten. Een ‘trip down memory lane’, was het eigenlijk, en best een leuke. Helaas heb ik daar geen foto’s van.

Waar ik wel foto’s van heb, is een wandeling met gids, een aantal dagen later. Dat was langs de banken waarop zeehonden lagen, en we zijn erg dichtbij geweest om foto’s te maken. Verder was het een heel interessante reis en een enorme opluchting dat de gids ook gewoon Engels praatte en zijn rondleiding dus in twee talen deed. Ik heb vooral foto’s gemaakt van de zeehonden…

2013-08-22 19.01.22

…En dit lijken stipjes, maar mijn telefoon kan niet heel ver inzoomen. We waren echt dichtbij, en ik heb daar een half uur lang alleen maar zitten kijken. Zo af en toe met het blote oog, vaak genoeg ook met een verrekijker/telescoop die de gids mee had gebracht. Het was een heel boeiende wandeling.

Maar natuurlijk heb ik niet alleen gereisd. Ik heb namelijk ook gelezen. Veel gelezen. Hier mijn ‘boekenkast’, daar in Berck:

2013-08-20 23.34.22

Dit, min de drie dunne witte boekjes in het midden(Testify, een verhaal van eigen werk dat ik gratis mocht laten drukken omdat ik NaNoWriMo heb gehaald, en dus hoef ik het niet echt meer te lezen), plus een boek op mijn telefoon, plus Inferno, is wat ik gelezen heb. Het leek me wel leuk om mijn mening over die boeken met jullie te delen.

En dat doe ik in deel twee van dit blogje.

